Może to nie aż tak wielki dylemat, ale kupienie nowego samochodu - nawet nowego-używanego - to poważna inwestycja. Kierowcy często dzielą się na zwolenników danego typu silnika czy napędu w ogóle, bo mamy przecież jeszcze LPG.
Diesel
Wspomniane w poprzednich postach silniki wysokoprężne to właśnie Diesle (to tak dla przypomnienia lub dla niewtajemniczonych). Dopóki ceny paliwa były niższe niż benzyny, można było mówić o jakiejś oszczędności - obecnie ceny poszły mocno w górę i utrzymują się dość wysoko, ale nadal diesel cieszy się popularnością wśród kierowców.

Zaletą silników wysokoprężnych jest ich wydajność - palą 6-7l/100km, podczas gdy benzynowe palą 8-9 litrów. Diesle są także trwalsze, ale równocześnie droższe. To wszystko wiąże się z budową silnika: więcej podzespołów, układ zasilania paliwem - pompy i listwy wtryskowe, wtryskiwacze - filtr cząstek stałych (DPF), ochrona skrzyni biegów ze względu na zwiększone temperatury, to wszystko sprawia, że silnik jest bardziej podatny na awarie, a naprawy są kosztowne. Nie każdy mechanik potrafi dobrze zająć się dieslem, co prowadzi niestety do kolejnych napraw...
Silnik benzynowy
Są tańsze - samochody, naprawy, części. To jedno z kryteriów, którym kieruje się wielu kierowców przy zakupie nowego samochodu. Równocześnie jednak beznyna jest droższa, a spalanie mniej wydajne niż w dieslu. Przyznać trzeba, że benzyna to lepsze rozwiązanie na krótkie, miejskie trasy - dojazd dom-praca-dom pochłonie pewną część baku, ale ten typ silnika lepiej się nadaje do krótkich skoków niż diesel.

Może to być szczególnie dobre zwłaszcza zimą - diesel, ponieważ wolno się nagrzewa, zimą może kaprysić i odmawiać współpracy. Wnętrze samochodu również trudniej wówczas ogrzać, nawet na krótkim dystansie miedzy pracą a mieszkaniem można w dieslu porządnie zmarznąć. Trzeba też wiedzieć, że współczesne "śrubowanie" wydajności silników negatywnie wpływa na wytrzymałość benzynowych napędów.
Wybór między dieslem a silnikiem benzynowym powinien być poprzedzony sporządzeniem sobie kosztorysu - co nam się bardziej opłaci w naszej, konkretnej sytuacji? Na małych dystansach, w jeździe po mieście, bardziej opłaca się benzyna, która ma także niższe koszty serwisowania, mniejszą wytrzymałość. Diesel jest świetny na długie trasy - wydajny i mocny, ale w razie awarii bardzo kosztowny...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz